Ekonomika

Dojíždění zimních pneumatik v létě přináší spoustu rizik

Každý majitel motorového vozidla velmi dobře ví, že na zimu je zapotřebí jiná pneumatika, než na léto. Na letní pneu nelze v žádném případě jezdit po celý rok. Pokud byste toto praktikovali, tak nejen, že byste se zbytečně vystavovali nebezpečí, ale rovněž byste porušovali vyhlášku, která jasně nařizuje, že v zimním období můžete motorové vozidlo provozovat pouze se zimními pneumatikami.

Velký rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami

letní pneumatikyNabízí se otázka, jaký je vlastně rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami? Všeobecně známá věc je hloubka dezénu. Zimní pneumatiky musí mít hloubku dezénu minimálně 4 mm, zatímco letní pneumatika má minimální hloubku dezénu 1,6 mm. A protože všechno něco stojí, jistě se nejeden motorista zamyslel nad obrácenou situací, než byla popisována výše – zda by nemohl na začátku zimní sezony pořídit zimní pneu, které by potom dojížděl i v létě. Hloubka dezénu se přece během několika zimních měsíců obvykle nesjede pod hranici určenou letním pneumatikám. Teoreticky by to bylo možné – vyhlášku byste neporušovali, ale má to jedno velké ALE. Je jím sice bezpečnost a nakonec nejen ta. Letní pneumatiky se totiž chovají v určitých podmínkách úplně jinak, než zimní směs.

K tomu, abyste lépe pochopili problémy, které přináší při letním užívání ojetá zimní pneumatika, je dobré zabrousit ještě do dalších rozdílností mezi zimní a letní pneu. Není to totiž pouze o hloubce dezénu, i když to je to první, co je vidět a to, co všichni posuzují. Správný motorista se musí soustředit i na složení pryžové směsi a konstrukci běhounu.

Zimní x letní směs pneumatiky

Zimní směs pneumatik je složena tak, aby se její charakteristické vlastnosti projevovali v teplotním intervalu, se kterým se můžete v zimním období v rámci střední Evropy stabilně rok co rok setkávat. Jedná se o teplotu zhruba +7 až -15 °C.

Naproti tomu směs letní pneumatiky je navržena tak, aby se její vlastnosti projevovali v letním období, kdy se setkáváte na silnicích běžně s teplotami mezi +15 až 45 °C.

Zimní x letní běhoun

V oblasti běhounu pneumatiky je největší rozdíl právě v drážkách pro odvod vody. Běhoun zimních pneu se skládá z více oddílů, čímž je zajištěno rozložení více lamel pro snadnější záběr kola na sněhu. Odvodové drážky pro vodu nejsou v zimním období tak důležité, jako v létě, na zimních pneumatikách je jich výrazně méně.

Nevyzpytatelné chování zimních pneumatik v létě

Pokud byste testovali, stejně jako autokluby, chování zimních pneumatik v letním období, zjistili byste, že se chovají velmi nevyzpytatelně. Ve výsledku přináší množství problémů nebo minimálně zbytečných komplikací. Například dochází k výraznému prodloužení brzdné dráze jak na mokré, tak i na suché vozovce. Dále je to potom nižší přilnavost v zatáčkách a větší riziko aquaplaningu. Dalším problémem je daleko větší opotřebovávání běhounu a zvětšení valivého odporu, čímž dochází k větší spotřebě paliva. Komfort jízdy navíc snižuje mírně zvýšená hlučnost.

Zimní pneu se v žádném případě nevyplatí využívat v letním období. Vystavovali byste se totiž zbytečným komplikacím, případně diskomfortu.

Napište komentář